Посета министра Гашића ФАП-у
Министар одбране Братислав Гашић изразио је данас незадовољство што Фабрика аутомобила Прибој (ФАП) није испоштовала рокове испоруке камиона за Војску Србије, али и очекивање да ће, након што то предузеће добије стартешког партнера, и даље наставити сарадњу.
"За Владу Србије Прибој и ФАП су од стратешке важности и зато је најважније да направимо стартешки споразум са финском компанијом СИСУ", рекао је Гашић приликом примопредаје 11 теренских возила ФАП 1118 за потребе Војске Србије (ВС).
Напомињујући да Војска Србије дуги низ година има партнерство са овом фабриком, Гашић је рекао да је данас испоручен само један контигент возила, а да ће накнадно бити испоручено још пет камиона.
"Сви рокови испоруке су пробијени, али надам се да у наредном периоду неће бити тако", истакао је Гашић, додајући да ВС жели да њен комплетни возни парк буде ФАП-ов, јер "хоћемо да производимо и купујемо од домаћих фирми".
Он је нагласио да је то трајно опредељење ВС, а пословодство ФАП- а би требало озбиљније да наступа када су у питању преговори са компанијом СИСУ.
Подсетивши да је влада изабрала СИСУ за стартешког партнера овог предузећа, Гашић је изразио очекивање да ће до 3. септембра преговори са финском компанијом бити завршени.
Министар је најавио да ће ВС у текућој и 2016. години уложити знатна средства за куповину нових возила ФАП-а, али да жели партнера који неће каснити са испорукама.
"Хоћемо да ново руководство, то јест нови стратешки партнер, са конкретним роковима и дефинисаним задацима изађе пред нас, како бисмо добили оно што смо платили", нагласио је Гашић.
Он је истакао да је петогодишњим планом ВС предвиђена куповина око 3.200 камиона ФАП-а, међутим није реално, како је указао, да у оваквим условима ово предузеће то може произвести.
"Ове године смо определили додатних 145 милиона динара, а за следећу 230 милиона динара. Уштедама у министарству које смо остварили можемо да кроз буџет определимо и додатних 200 милиона динара, али хоћемо да добијемо све оно што смо платили", поновио је Гашић.
Према његовим речима, ВС се држи својих рокова и очекује од својих сарадника да и они то чине.
На питање да ли ће један од ФАП-ових погона бити искоришћен за формирање Ремонтног завода, министар је рекао да је план прво да постојећи раде, јер од 2000. до 2012. године њихови капацитети нису били упошљени.
"Имамо Чачак, Крагујевац и бројне друге заводе и са нашим потенцијалним партнером попут ФАП-а можемо да развијемо и Ремонтни завод у Прибоју и о томе сам разговарао са менаџментом. Намеравамо да велики број возила која су у употреби, око 150 на годишњем нивоу, ремонтујемо чим се заврши приватизација овог предузећа", рекао је Гашић.
Према његовим речима, у јединицама и установама Министарства одбране и ВС налази се више од 1.600 возила из производног програма ФАП-а, а њихова старост се креће од неколико месеци до 55 година.
Последња набавка теренских возила ФАП 2026 била је 1995. године, када је набављено 48 возила, а са набавком теренских аутомовила ФАП 1118 отпочело се 2011. године када је прибављено 32 комада нулте серије.
Од 11 теренских возила која су данас преузета у Прибоју, по једно иде у Зајечар, Куршумлију, Зуце, Краљево, Сомбор, Рашку, Београд ( Јаково), а по два у Нови Пазар и Пожегу.
Директор ФАП-а Зоран Заковић је прецизирао да је у овој фабрици запослено 747 радника, да се са исплатом зарада касни девет месеци, али да се он нада новом почетку, односно, завршетку разговора са финском компанијом СИСУ.
На питање зашто се каснило са испоруком камиона, директор је рекао да су приликом производње биле присутне бројне тешкоће унутар предузећа и од стране коопераната.
"Наши проблеми нису само финансијске, већ и кадровске и технолошке природе", казао је Заковић, додајући да добављачи нису испоштовали рокове производње компоненти за тако мале серије од 10 до 15 возила.
Нови уговор са ВС ће сачекати исход преговора са стратешким партнером, а ми смо већ кренули са решавањем наведених проблема, навео је директор ФАП-а.
Радник Матија Рађеновић рекао је Тањугу да је у ФАП-у веома тешка ситуација, али се запослени надају бољитку.
"Преговори са финском компанијом се стално продужавају, па претпостављамо да њихов менаџмент има још неке захтеве које треба да испунимо", рекао је он.
Рађеновић је подсетио да су преговори са Финцима опет продужени за 45 дана, па ни руководство ФАП-а не може са сигурношћу да каже докле су стигли.
Он је изразио очекиванеј да ће са ВС поново бити скопљен неки уговор.
"Имамо информације да је склопљен предуговор за производњу девет аутобуса и 20 до 30 камиона", навео је Рађеновић, не прецизирајући о којој фирми се ради.
И он је поновио да се радницима дугује девет плата, као и четири године неповезаног радног стажа које је влада обећала да ће решити.
Извор: Т А Н Ј У Г